keskiviikko 12. helmikuuta 2014

10 x ruoka ja juoma

1. Aqua frizzante

En osaa tarkoin sanoa, mitä se edes on. Kuplavettä, matalahiilihappoista kivennäisvettä, siihen suuntaan. Surettaa, ettei sitä saa laskettua suoraan hanasta. Joka paikassa, aina ja kaikkialla, on tarjolla sekä ihan tavallista vettä että frizzantea. Jos voin valita jälkimmäisen, valitsen sen.

2. Farro

Emmervehnänjyvät, farro. Jostain kumman syystä tätä riisin ja ohran yhden yön jutun tuloksen näköistä namia ei saa Suomesta, vaikka se olisi jopa terveellistä. Ei minulla pastaa keittiön kaapissa olekaan, mutta farroa ostin heti alkajaisiksi kolme kiloa varastoon. Jyviä keitetään puolisen tuntia ja sekaan sotketaan mitä sotketaan, ja sitten syömään. Paitsi kivoja, farro myös valmistaa itse itsensä. Keittäminen ei vaadi sekoittelua tai vahtimista.

3. Kotkajogurtti

En ole ihan varma, mikä näiden nimi edes on. Valmistaja saattaa olla Vipiteno, ja nimellä saattaa olla tai olla olematta toinen osa. Logossa on kuva, joka on tai ei ole kotka. Kutsun sitä silti kotkajogurtiksi. Sitruunakotka on vaatimattomasti sanottuna parasta jogurttia maailmassa koskaan. Kahvikotka ja kookoskotka tulevat hyvinä kakkosena ja kolmosena. Jos haluaisin järjestää adressinkeruun, haluaisin kookoskotkan 500 g purkkeihin. Tässä sitruunakotka kaikille ihailtavaksi:



4. Appelsiinit

Ei riskejä viikkoja matkustaneista Navelinaksista. Lähimmässä hedelmäkojussa myydään pieniä ja mehukkaita veriappelsiineja puolitoista euroa kilo. Tiedätte, missä allekirjoittanut on!

5. Kahvi

Siis käytännössähän tulin tänne juomaan samaa kahvia kuin kotona, mutta täällä se maksaa puolet vähemmän. Eikä ole ihan tyhjätasku, vaikka välillä joisi ulkonakin.

6. Tomaatit

Suomessa olen tuoretomaatille turkasen allerginen. En tiedä, mitä täkäläiset tekevät eri tavalla, mutta niinpä vain saan rauhassa laittaa tomaattia vaikka kaikkiin ruokiin. Ja hyvää tulee.

7. Mozzarella-tomaattipaninot

Leipä, tomaattisiivuja, mozzarellaa, suolaa ja kansi kiinni toisella leipäpuolikkaalla. Alakerran baristatyyppi tekee näitä vaikka pyynnöstäkin, jollei niitä jo ole. Mitä tuoreempi, sen parempi.

8. Gelato

Kaikki ne maut, jotka suomalainen jäätelökulttuuri on jättänyt hyödyntämättä: hasselpähkinä, sitruuna, pistaasi, kookos.... (Taas syödään samaa kuin kotona, mutta lompakko kevenee olennaisesti vähemmän.)

9. Aprikoosimehu ja croissantit, joissa on valuva aprikoositäyte

Oi maamme Suomi, mitä teet aprikoosien kanssa väärin! Luulin yli kaksikymmentä vuotta, että aprikoosin kuuluu maistua tunkkaiselta ja kurjalta!

10. Pocket Coffee

Tämä on suosikkini, kun pitää saada joku repimään hiuksia ja itkemään. Kyseessä on liköörikonvehdin etäinen sukulainen, jossa on täytteenä kahvia. Niin äklömakeaa, niin teollista, niin kulunutta - ja niin hyvää. Saatan olla ainoa ihminen maailmassa, joka näitä syö, mutta olkoon. Nam!

1 kommentti:

  1. 1.Fanitan italialaista acquaa, mutta ilman kuplia, mahtavaa laadukasta mineraalipitoista vettä! Suomi herää! 4. appelsiinit on täydellisiä täällä, nimenomaan ne punaiset. 5,6 ja 8 myös upeita... ah kyllä ne italialaiset vain osaa <3 Tähän listaan lisäisin itse toki Nutellan ja krepit... mutta joo hyvin pyyhkii ruuan puolesta! :)

    VastaaPoista